февруари 2018
В очакване на снежни и изпълнени с приятни преживявания почивни дни с нашите приятели се настаняваме в Петрово бърдо. Снегът дойде в събота след обяд, което ни даде възможност да отидем до Батак както бяхме планирали.
В съзнанието на всеки възрастен и родолюбив българин името БАТАК е свято, то е символ на борбата на българския народ против турското робство, на свободния и непримирим дух на българина.
Денят е месопустни заговезни, времето е мрачно, на площада и по улиците тук таме се виждат хора. Запалваме свещи в новата църква, но бързаме да отидем църквата-костница.
Може би най-напред трябваше да посетим историческия музей (което направихме по-късно) за да се запознаем с историята на града. Към 1592 година Батак възниква уединено между чепинската, доспатската и тъмръшката области. Според живото предание, първото име на тогавашното селище били Батево, от бате, брат. Настоящото си име селото получава по време на турското робство. поради трудното изговаряне на Батево, то били заменено с Батак (от турски "кал") по причина на близо намиращото се езеро.
Животът на около 6-7 хилядите батачани, отглеждащи лен, картофи и овце се променя след погрома на Априлското въстание. На 21 февруари 1876г. е създаден Баташкият революционен комитет, начело на който застава Петър Горанов. Създаден е отряд от около 1100 въстаници, мъже които са можели да си купят оръжие. Макар въстанието да завършва с неуспех, 10 дни Батак е свободен. Но след предателство, на 30 април той е обграден от 5000-на турска войска (башибузук), водена от Ахмед Ага Барутанлията, който заповядва да бъдат убити най-напред въоръжените мъже, а после в продължение на две седмици палят къщите и убиват беззащитни деца, жени и старци. Според записки на очевидци, разказващи смразяващи истории за нечувана жестокост, селото е опожарено със заповед "да се пресуши баташкия корен".Останалите живи търсят убежище в училището (около 200 деца и жени), но Ахмед Ага заповядва да го залостят и подпалят. В църквата 3 денонощия се укриват около 2000 жени, деца и старци. Майките с голи ръце копаят кладенец за да търсят вода за децата си, пият зехтин от кандилата. Ахмед Ага заповядва да донесат тенекии с газ и слама, която запалват и хвърлят през прозорците. Пред заплахата да бъдат задушени хората отварят вратите. Имали са шанс да се спасят като сменят вярата си, но те избират да ч запазят и затова биват изклани по най-жесток начин.(В църквата са запазени няколко дръвника).
![]() |
Прекрачваме прага на църквата |
![]() |
В съркофазите са поставени черепи и кости, предимно на деца и жени, извадени от общия гроб. През 2011 костите са канонизирани и са мощи на светци. Църквата отново е действаща. |
В "Една българска голгота" Иван Вазов възкликва: "Излишно е да прибавим, че без Батак нямаше свободна България! Ние въздигаме величествени паметници на юнаците в борбата за българска свобода: Хеопсовата пирамида би била малка за паметника на Батак, комуто се дължи освободителната война"
В музея на специална стена са изписани имената на 1800 загинали батачани.
********************************
Животът и събитията следват своя ход, както и нашата разходка в Батак.
********************************
Разположена в непосредствена близост до църквата „Св.Неделя“ се намира известната Балинова къща. Построена около 1895г. тя е исторически и архитектурен паметник
Влизаме в къщата и отново ме обхваща онова приятно чувство от атмосферата на възрожденските къщи, досега с българското, родното, автентичното.
![]() |
![]() |
Ех, че сме кипри! |
![]() |
![]() |
Пелка - брадва/топор |
Жилищните помещения са разположени на втория етаж .От пръв поглед се вижда, че тук са живели заможни хора – семействата на братята Ангел и Иван Балинови. Стаите са 6 на брой, симетрично разположени, по 3 са всяко семейство. Централно място на етажа заема големият салон нарече потон, който играел ролята на двор през зимните месеци. Там има отделено място за "ношквите", където се меси хляба и дървената лопата, с която се мята в пещта. В Балиновата къща пещта е на двора и е единствената запазена външна пещ в Батак. Стените на стаите и салона не са варосани както в другите къщи, а декорирани по различен начин. В стаите, наречени соби и кличина(килер) са подредени етнографски сбирки. Основните цветове на килимите са зеления – символ на гората и червения – символ на кръвта.
![]() |
В подредената за Бъдни вечер трапеза наред с постните ястия са наредени и семената на всички земеделски култури, които се отглеждат в района. Характерни са баташките „коледни кукли“ – питка с орех или яйце отгоре, които се дават на коледарите.
![]() |
![]() |
![]() |
Идва ред и на общата ни снимка пред една дървена шейна, с която са носели дървен материал . |
·
·
Няма коментари:
Публикуване на коментар