събота, 24 юни 2017 г.

КАРЛУКОВО - където природата щедро е създавала скални красоти (кратък пътепис)

(Кратък пътепис или само това, което видяхме)
Юни, 2017

Село Карлуково е малко селце, което обикновено се свързва с намиращото се там болнично заведение, после с прочутите Карлуковски камъни и по-малко със скалните феномени около него. И може би малко хора знаят, че в това село е роден създателят на Дунавското хоро - Дико Илиев.
Бяхме отседнали в Дом на пещерняка "Петър Трантеев" (обект № 30 в книжките на Стоте национални обекти) - за съжаление няма указателни табели, но когато се стигне до каменния паметник в началото на селото се завива надясно. После се вижда една каменна постройка - информационен център и се завива наляво.
Първото впечатление е, че релефът не е много скалист. Но Домът на пещерняка сякаш е кацнал върху скалите.

Поглед от дома на пещерняка в слънчевия петъчен следобед
Гледката е красива. По железопътната линия от време на време минават влакове и шумът им обогатява цялостното впечатление. В едно от любимите ни предавания "Търсене на дом по света" по Travel channel, участниците много често имат претенции повече към гледката, отколкото към дома, който избират. Така и ние, с резерви към мястото където бяхме отседнали, ще обърнем внимание повече на природните красоти около него.
Съботната сутрин е дъждовна и доста студена.

Една от жените, работещи в дома ни разказа за скалните забележителности и ни упъти как да стигнем до тях. В карстовия район около Карлуково има около 400 пещери и скални манастири. Даже някои наричат Карлуково - пещерната столица.
Отсреща се намират две пещери, но недостъпни
Под дома на пещерняка се намира скалния манастир "Света Марина". Зад туристическия дом има указателна табела към манастира, но поради ръмящия дъжд ни се стори опасно и така не отидохме да го видим. За сведение църквата е построена през 14 век и се смята за уникален паметник на Българското средновековие. Била обитавана от монаси -исихасти.
До самия туристически дом има пътека, която води до пещера Проходна, но тъй като е мокро решаваме, че ще влезем от другия край, който е близо до информационния център.
Докато се суетяхме около сутрешното кафе, чудехме се как вчера беше топло, а сега студено и докато цялата група се събере, дъждът спря и слънцето се показа. Един от нашите приятели се зае с ролята на водач и тръгваме към

Каменните къщи на Флинтстоун

Пътят се вие покрай високи скали. Преди да стигнем каменните къщи отляво виждаме ПРОВЪРТЕНИКА

Скала с кръгла дупка на върха. При лятното и зимното слънцестоене лъчите преминават точно през нея и се предполага, че е била част от древна обсерватория. Всяка година на 21 март слънчевият лъч пада на определено място където има купичка с вода. И от този ден започвала сеитбата.
Двете каменните къщи са частна собственост, но вратите бяха гостоприемно отворени за желаещите да ги разгледат и да се пренесат за малко в света на Флинтстоун. Изобилието от камъни в околността е използвано с голяма фантазия.Собственикът още притежава (или управлява) ресторант "Родина" в единия край на Луковит, който също е в каменен стил.

След кратка почивка и много снимки се връщаме обратно за да тръгнем към

Манастир Свети Никола (Глигора)

Зад тези врати трябва да се повърви около 1 км докато се стигне до манастира.
На туристическото табло четем, че това е най-старият скален манастир в околността, състои се от двуетажно помещение, използвано за жилище на монах-отшелник и параклис на втория етаж с граничеща до него еднокорабна двуетажна църква "Св. Никола", построена през 13 век.
За да се стигне до манастира трябва да се изкачат 134 или 140 стъпала (не съм ги броила).

Църквата е била изписвана два пъти, като първият живописен слой датира от 1360 година, а вторият - от края на 17 век. За съжаление стенописите са свалени и се съхраняват в НИМ и музея в Ловеч.
До туристическото табло има построена чешма, напълнихме си от лековитата вода и тръгнахме към Луковит за обяд в ресторант "Родина".
Не успяхме да видим пещера "Проходна" тъй като нашето семейство трябваше да си тръгнем за София. Остават ми само многото снимки, които бях видяла в интернет и идеята да я видим при друго пътуване по тези места, защото има още да се видят:
- геоложкият феномен "Струпаница"
- манастир "Свети Безсребреници Дамян и Кузма"
- геопарк "Искър - Панега".