вторник, 1 януари 2019 г.

Глътка Коледна емоция в стария град на Братислава

Декември 2018

За пътуването ни до Виена бяхме избрали да летим до Братислава (от летището с автобус до Виена), затова решихме, че непременно трябва да прекараме един ден там. Ходили сме в Братислава преди много години още когато тя беше в рамките на бившата Чешка република.
Няма да сравнявам аристократичната Виена и скромната Братислава, а ще се опитам да предам коледната атмосфера на стария град Staro mesto на Словашката столица - старинно и много романтично място.

Автобусът на Slovac lines от Виена спря на централната автогара в Братислава. Първото впечатление бе за нещо познато и провинциално. Няма информация, работещите в павилионите за закуски нямаха представа за градския транспорт. Поне си купихме 24-часов билет (3,50 евро), който трябва да се валидира при качване в първото превозно средство. С него може да се отиде и до летището (Letisko)
След не малко лутане около автогарата и питане как да стигнем до Bratislavski hrad, се качихме на автобус 202 (може и 212), който ни отведе сравнително близко до избрания хотел, който се намира точно под крепостта (и двата автобуса спират на площад Hodzovo namesti където се намира двореца Грасалкович - в момента резиденция на президента на Словакия). За сведение хотелите в Братислава са доста скъпи сравнени с Виена.
Започнахме разходката в Братислава като се изкачихме до
Bratislavski hrad

Четирите кули на замъка се извисяват над града и той може да бъде забелязан отдалеч. Още през 9 век на това място е съществувала крепост, достроявана по време на Великоморавската империя, Австро-Унгарската империя и Ренесанса. През 1431-1434г. по времето на Императора на Свещената Римска Империя Сигизмунд Люксембургски е построен замък с четири кули и четири порти. В най-високата кула се съхраняват кралските бижута. Първоначалният стил на сградата късна готика по-късно е бил допълнен с елементи от ранен барок. Когато Братислава е била столица на Унгария (1536-1783) тук са били короновани 19 унгарски крале. През 1811 година замъкът е унищожен напълно от пожар. Неговата реконструкция е започнала през 1953г. В замъка се помещават Словашкият Национален музей и официалните тържествени зали на Народната рада и Президента на Словакия.
Макар и през зимата градините на замъка са красиви
Малкият коледен базар в двора на замъка. Тук се предлагат само неща за хапване и разбира се "Варено вино", което е много подходящо за доста студения декемврийски ден и силния вятър.
Коледен сюжет с дървени фигури във вътрешния двор на замъка
Друга атракция във вътрешния двор
От замъка се отваря гледка към Дунав и съвременната част на града с много познатите жилищни блокове.

От хотела получихме много ясна карта на стария град и следвайки указанията тръгваме към катедралата Св.Мартин. Преди да стигнем до нея срещу нас се вижда мостът SNP (Slovenského národného povstania - Словенско народно въстание)
Високата сграда прилича на летяща чиния. Тук се намира и най-скъпият ресторант в града
Катедралата Св.Мартин е красива църква, една от най-старите в Братислава. Построена по време на Унгарското кралство тя е служела за коронации и сватби в кралското семейство
В тази ниша се пази тялото на свети Йоан Милосърдни от седми век
Тръгваме по улица Panska покрай катедралата. Вече сме в старинния град и неговото очарование е навсякъде около нас. След броени метри стигаме до първата от няколкото известни статуи в стария град - Статуя на работещ мъж.

Завиваме наляво по улица Sedlarska и вече сме в сърцето на Staro mesto - главният площад (Hlavne nameste). Тук е разположен най-големият коледен базар пред кметството. Кметството е най-старото в Словакия. Тази сграда се е използвала като кметство (14-19 век), затвор, монетен двор, а в момент тук се помещава градския музей. Къщичките са разположени така, че тези, които гледат навътре към площада предлагат лакомства и пиене, а на техния гръб са къщичките с коледни украси и подаръци. Шумотевица, музика, реч на различни езици, туристи и местни дошли да се забавляват.

Това изглежда много по-нашенско. Предлагат се много вкусни пататници, пържолки. Цените са като българските, но в евро.
Не може без чаша "варено вино"

На сцената пред кметството деца изпълняваха различни коледни обичаи, песни и танци

И с удоволствие позираха за снимки

Недалеч от Hlavne nameste се намира Портата Михаил - единствената порта, която се е запазила от средновековните укрепления на града.Построна е през 1300г. и по-късно реставрирана. Във високата 51 метра кула се помещава експозиция от средновековни оръжия.
Под портата. В близост пред нас се намират координатите на София

Разходка из старите улички

Връщаме се отново на централния площад, започва да се смрачава и коледната украса е запалена
Стигнахме отново до статуята с работещия мъж и продължихме направо където пред сградата на Националния Словашки театър открихме другия голям коледен базар. И тук имаше много хора, сцена за представления и ледена пързалка.
Тринитарианската църква
Литургия в Тринитарианската църква
Това е мостът с катинарите, през който излязохме от стария град. В ранната сутрин е пуст.
След вечерната коледна шумотевица градът е неделно скучен. Качваме се на трамвай, който ни отвежда до Trnavske myto от където с автобус 61 стигаме до летището.

А този коледно украсен трамвай сякаш ни изпраща за сбогом.