Отговорът на въпроса "Защо посетих "УФИЦИ" е: да видя картините на Сандро Ботичели и Леонардо да Винчи и ...да се докосна до всички творения на изкуството, съхранени в галерията, които други ценители са нарекли "шедьоври".
В този слънчев декемврийски ден пред галерията е спокойно, без тълпите туристи, чакащи с часове да влезнат. Бях купила билетите онлайн с определен час за влизане, но тъй като имаше много малко посетители в ранния час успяхме да влезем по-рано и така по-спокойно поне в началото да разгледаме галерията.
U-образната сграда на Уфици (едната част е в ремонт отвън) първоначално е построена като административна сграда по поръчка на Козимо I ди Медичи. "Uffizi"означава "офиси". Неговият любим архитект и художник Джорджо Вазари проектира сградата през 1560г. както и тайният коридор, свързващ Уфици и двореца Пити.
Сградата на галерията се простира от Палацо Векио до брега на река Арно.
За построяването на този огромен комплекс били разрушени доста сгради. Една от които е древната романска църква San Pier Scheraggio.
Нишите под колонадата на галерията са проектирани от Вазари като архитектурен елемент, но до първата половина на 19 век там са поставени 28 статуи на известни хора, родени във Флоренция и Тоскана като Леонардо, Микеланджело, Донатело, Бокачо.
Част от красивия таван на третия етаж на галерията |
Галерията има над 100 зали, номерирани и обозначени. Разглеждането отнема много часове затова спазихме нашето правило да разгледаме авторите и картините, които познаваме и сме набелязали предварително и едновременно с това тези, които привличат вниманието ни.
Когато преди години ших гоблена "Великолепната Мадона на Ботичели" за първи път прочетох за този прочут италиански художник и неговите творби. Бих го нарекла "любим" както и Леонардо да Винчи поради факта, че за тях съм се интересувала повече отколкото за други велики художници.
Един от най- видните жители на Флоренция и представител на Флорентинската школа Алесандро ди Мариано ди Вани Филипепи известен като Сандро Ботичели е роден през 1445г. Прякорът Ботичели (бъчвичката) е предаден по наследство от брат му, който бил доста пълен. Наричат го "геният на цветовете" заради колоритността на много от неговите картини.
Ботичели рисува тази "Madona of the Magnificat" през 1481г. и много историци считат, е това е неговата най-велика творба. Два ангела без криле поставят корона, съставена от малки звезди на главата на Дева Мария, седнала на трон. Върху лявата страница на Benedictus (песента на Захарий от евангелието на Лука) тя пише псалм/песен "Magnificat anima mea Dominum" (Моята душа възхвалява Бог), която дава името на картината (Magnificat = псалм). Исус седи в нейния скут и държи нар, чиито червени зрънца символизират кръвта пролята от него за спасяване на човечеството. Русата коса на девата е покрита от прозрачни воали под богато декорирано наметало. Предполага се, че Дева Мария е портрет на Lucrezia Tornabuoni, съпруга на Пиеро ди Медичи, а двата ангела се нейните синове Лоренцо и Джулиано. Историята на картината не е напълно известна, твърди се, че е поръчана от семейството на Медичите. През 1784г. е закупена от частна колекция и поставена в Уфици. Има копие на картината в Лувъра и в Pierpont Morgan Library в Ню Йорк.
![]() |
Гобленът![]() |
Ето ни пред "Primavera"- разглеждаме картината, четейки записките от "Тайната на Ботичели" на Марина Фиорато и още информация, събрана от интернет. На картината са изобразени шест женски и два мъжки образа и един дебеличък Амур/Купидон, всички в горичка от портокалови дървета (символ на Медичите).
Картината трябва да се разчете отдясно наляво което важи за алегоричните картини. Но пейзажът вдясно на картината в златистите цветове на лятото и есента, и вляво - свежите нюанси на пролетта подсказва, че тя трябва да бъде разчетена по посока на часовата стрелка. Това за нас не е от такова значение, да започнем отдясно. Зефир, богът на западните ветрове отвлича нимфата Хлорис, която гледа към него и за която по-късно се жени и според римския поет Овидий превръща в богиня - богинята на Пролетта - Флора - вечна носителка на живота .
В средата на картината е Венера - богинята на любовта, пред тъмните листа на мирта, а над нея е синът й Купидон със завързани очи, насочил лък и стрела към танцуващите Три Грации, облечени в прозрачно бяло. Според митологията трите сестри често изразяват наслада, целомъдрие и красота. Според Фиорато трите грации символизират градовете Пиза, Неапол и Генуа. Използвайки някои съвременни теории тя пише, че картината е политическо изявление за империя (обединението на Италия, 1860г.). Други учени също споделят, идеята, че в картината има скрит код. От лявата страна на Венера е Флора - богинята на цветята и пролетта.
Най-вляво е Меркурий, вестителят на боговете, в червени дрехи, със сабя и шлем, който е вдигнал своя кадуцей (жезъл) за да разпръсне сивите облаци и да поддържа мира и спокойствието в градината.
В картината са разпознати 500 растителни вида, от които 190 различни цветя.
Единствено Венера и Меркурий са с обувки.
Предполага се, че Lorenzo di Pierfrancesco de'Medici е прототипът на Меркурий неговата съпруга Семиранда - на Флора, Симонета Веспучи, съпруга на Марко Веспучи и може би любовница на Джулиано Медичи - на Венера.
Симонета Веспучи била толкова красива, че я наричали "Несравнимата". Дали наистина е била любима на Джулиано Медичи или любовта им е била платоническа има различни твърдения. Тя умира на 23 години от туберкулоза. На същата дата след две години Джулиано Медичи е убит от заговорници.
Говори се, че Симонета е голяма любов и вдъхновение на Ботичели. Гробът на Ботичели, белязан с малък диск се намира в семейния параклис на семейството на Симонета Веспучи.
Независимо от различните интерпретации на картината за обикновения зрител остава насладата от съзерцанието.
Вече доста туристи са се събрали пред третия шедьовър на Ботичели - "Раждането на Венера"
![]() |
"Поклонението на влъхвите" - тук Ботичели рисува много от представителите на Медичите, а последният вдясно е единственият негов автопортрет |
През 1490-те сблъсъкът между светското поведение на управляващата фамилия Медичи и тези, които искат религиозна реформа достига своя връх с появата на доминиканския монах Савонарола. Ботичели е обзет от неговите проповеди за покаяние от греховността на живота, и дори изгаря част от картините си. От този момент нататък неговият стил на рисуване се променя. След смъртта на Савонарола през 1498г., след като е обвинен в ерес, Ботичели се оттегля от активен живот, рисува малко и през 1510г. умира в нищета.
Kартините на Леонардо да Винчи са изложени в отделна зала в специални стъклени витрини, които ги предпазват от климатични промени и влага, а също и от светкавиците на фотоапаратите. Стъклото е антирефлексно и това дава възможност картините да бъдат пипнати.
![]() |
"Кръщаването на Христос" |
![]() |
Поклонението на влъхвите |
![]() |
Благовещение |
![]() |
Коридорът на Вазари, който излиза от Уфици и преминава над моста Понте Векио |
Тук, в източния ъгъл на парка Боболи свършва коридорът на Вазари. |
В разказа споменах за прочутия мост над река Арно - Ponte Vecchio или Старият мост. До 1218г. той бил единственият мост на реката. В сегашния си вид е построен след наводнение през 1345г. Някога това място е било тържище на касапи и рибари, които свободно изхвърляли миризливи отпадъци в реката.
Да се полюбуваме на красивите златни и сребърни бижута по витрините на магазините, разположени от двете страни на моста. |
Това бе само едно докосване до някои от безценните шедьоври, изложение в галерия Уфици. Това, което изживяхме, прекарвайки няколко неусетни часа в нея бе наслада за очите, душата и познанието.
Няма коментари:
Публикуване на коментар